Om foto

Så marknadsför du dig som fotograf

Många som hittar till den här sidan gör det för att de är intresserade av foto och håller på med det som hobby. Men om du är nyfiken på att prova dina vingar som fotograf och hoppas på att kunna börja arbeta som fotograf är det här inlägget för dig. I det här inlägget kommer du att få några tips på hur du kan marknadsföra dig själv som fotograf och därmed har chansen att få fler kunder. Vilket i sin tur förhoppningsvis leder till att du kan livnära dig på ditt stora intresse.

Produkter med tryck

Om du redan har kommit så pass långt att du har din egna logga eller liknande kan du använda det på olika produkter. Dessa produkter brukar kallas för profilprodukter och används av många företag i marknadsföringssyfte. Att ha din logga eller ditt namn på produkter hjälper dig att få marknadsföring även i vardagen. För att skaffa dina egna profilprodukter kan du vända dig till ett företag. Ett exempel på det är medtryck.com som har det största utbudet på produkter du kan trycka ditt namn eller logga på. Allt ifrån kläder till vattenflaskor till godis, muggar, tygkassar och paraplyer.

Sociala medier

Ett annat bra sätt att marknadsföra dig och dina foton är genom sociala medier. På Instagram kan du dela med dig av dina fotografier. För att fler ska hitta till ditt konto på Instagram kan du använda dig av hashtags. Om du till exempel har nischat in dig på att ta foton på hundar kan du använda dig av beskrivande hashtaggar. På sociala medier har andra fotografer möjlighet att hitta till dig vilket både kan ge dig inspiration och värdefulla kontakter. En sak som kan vara bra att tänka på är att du behöver ha dina kontaktuppgifter i beskrivningen på din profil, till exempel en e-post adress så att potentiella kunder kan komma i kontakt med dig ifall de är intresserade av dig och dina tjänster. Förutom att du kan skapa ett konto på Instagram är även Facebook ett bra sätt att marknadsföra dig på.

Hemsida

Det kan också vara bra att ha en hemsida. På din hemsida kan du samla all information potentiella kunder kan behöva. Till exempel priser och kontaktuppgifter. På din hemsida kan du också ha en portfolio där du delar med dig av dina bästa fotografier. När du har en hemsida blir det lättare för kunder att hitta till dig.

Du kanske också gillar...