Att nå ut med sitt budskap har aldrig varit viktigare än idag. Många företag jobbar i en bransch där konkurrensen är stenhård och då gäller det att slå igenom bruset och visa vad de erbjuder sina kunder. Traditionell marknadsföring i all ära men vår samtid förväntar sig något annat. Det finns några enkla steg att följa när du ska ta dig igenom ett hav av företag, annonser och budskap. Börja med att göra en tydlig profil av ditt företag. Härifrån kan du lätt hitta kontakter och börja nätverka och på så sätt hitta potentiella kunder och partners.
När du ska presentera ditt företag och förmedla vad ni erbjuder behöver du tänka utanför boxen. Gör inte något som alla andra redan har gjort. Hitta en ny vinkel! Rörligt material som film har en tendens att fånga kunders uppmärksamhet, och har ni en tillräckligt snitsig film så fastnar kunderna i filmklippet och ser hela filmsekvensen. För att hitta en vinkel på din företagsfilm som sticker ut behöver du anlita en professionell filmbyrå. här får du hjälp med att hitta rätt vinklingar, snygga miljöer och grafiskt tilltalande typsnitt.
En företagsfilm kan verkligen vara dörröppnaren till många nya kunder och till att bredda ditt kontaktnät. En välskapad film ger oftast ringar på vattnet och samtidigt som du och ditt företag gläds åt framgångar så behöver ni också snegla på vad som gäller när ni t.ex. marknadsför produkter eller gör reklam åt en kund. Det är alltid bra att kunna vara ombytlig och anpassa sig efter situationer, och som företagare säljer du kanske säsongsanpassade produkter. Då kan det även vara ett bra tips att ha flera korta filmer som beskriver vad ditt företag tillhandahåller vid jul och varför kunderna ska välja era produkter när sommaren närmar sig. Att växla mellan olika filmer gör att kunderna upplever er som moderna och har ett sinne för att förnya er.
Det kan vara relativt kostsamt att initialt finansiera olika företagsinvesteringar, men trots höga kostnader initialt så är det viktigt att investera i smart marknadsföring som är målgruppsanpassad och genomtänkt. Kostnaden för att t.ex. producera en film eller att trycka upp merchandise betalar sig oftast när marknadsföringen träffar rätt. Om inte merchandise är rätt för ditt företag behöver du analysera var dina kunder befinner sig så att de inte missar ditt företag!